onsdag 12 augusti 2009

Sova?


Alltså det här med bebisar. De ska ju sova mer än de är vakna. Men inte vår bebbe. Hon är ju vaken hela dagarna med korta, korta rävsovningar. Sen sover hon ju hela natten, när man väl fått henne o somna! Igår t.ex. var hon vaken från 10 på morgonen till 01 på natten. På dagen tog hon endast några 10 minuters sömn pauser för att orka med. Vi försökte söva henne mellan 10-01 oxå..... När hon Väl somnar för natten så sover hon HELA natten. Inga blöjbyte lr amningspauser här inte!

Hoppas det bara är en fas, som går över. Fundera på den här sova-hela-natten-kuren-boken..... men det är ju inte på natten hon är vaken, som tur är!! Hon sov alltså mellan 01-08.00 inatt. 7 timmaars sömn på ett dygn för en 3 veckors bebis är väl inte för mkt!

Nu vill jag ha bra tips och förslag, tack! ;)

6 kommentarer:

Mel__666 sa...

Det är en fas det går över =)
Vi hade nog väldigt tur när vår lilla var liten för hon sov hela nätterna från hon va 2 v - 9 mån.
Sov bra på dagen med , vi måste fått ett sömnigt barn =)

Li sa...

Tips: Ta det lugnt. Bebisar brukar ta den sömn de behöver och det kan ändra sig ofta. Om ni vet att hon brukar somna i t.ex vagnen kan ni kanske ta en extra promenad så hon sover en liten stund då. Annars kommer det ordna sig av sig självt med tiden. Det vågar jag nästan lova. Ingen fara alltså, sålänge ni inte hindrar henne från att sova när hon vill :)

Jempan sa...

På föräldrakursen igår sa barnmorskan att spädbarn gör det det måste göra, alltså vill de äta säger de till och vill du bajsa gör de det och vill de sova så gör dom det. Och man skulle aldrig väcka den bebis som sover, så ni behöver inte oroa er. dessutom har jag hart att smarta barn vill vara vakna mycket på dagen för då händer det mer, då får de mycket intryck, sen är de så trötta på natten att de sover apa mycket då. tacka och ta emot att ni får sova så sammanhållet. Snart kanske det blir tvärtom.

Linda sa...

Säger som dom andra damerna, var lugn! Min väninnas första dotter var så med, sov hela nätterna o var fruktansvärt snäll.. men så fick dom tillbaka tiofallt med nästa dotter dock, som aldrig vill sova o aldrig vill äta vanlig mat! hahah :D

E-line sa...

Nej, jag är inte speciellt orolig för detta. Förstår inte hur hon orkar! JAG vill ju gå o lägga mig för jag ät trött på kvällen men inte lilla S, för hon har energi som en häst ;)

Idag har hon sovit mer. Skönt!

Susanne sa...

Oj då. Om man tittar i sova boken så är rekommendationen att 4 månadrsbarn ska sova 15,5 timmar på ett dygn. Och sen minskar det ju äldre dom blir. Siri är nog ett underbarn...

Om du vill kan jag lägga i boken i din brevlåda så kan du kolla igenom den lite?