tisdag 8 februari 2011

Helvi Kyllikki född Hanhijoki

Det var min mormor. Hon gick bort för 19 år sedan, idag. Som man kan misstänka så föddes hon i Finland, liksom min äldsta moster.

Jag var 6-7 år när hon somnade in på sjukhuset i Örebro efter en tids sjukdom. Begravningen var inget jag direkt uppskattade då. Jag bara grät o grät. Det är ungefär det jag kommer ihåg av det. Mormor själv har jag många fina minnen av. Vi sov ofta över där och hon var ofta hemma hos oss. Hon var så go och snäll. Kommer inte ihåg att hon var arg en endaste gång.

Min mormor var kort och rund. Hon hade en mörk mikrofonfrilla. på vintern ersattes den av en ljus sådan, då hon näst intill alltid hade stora runda mössor i ljus päls, lite ala Ryssland  ;)

Hennes pappa hette Sulo Einar Hanhijoki. Kanske är det namn som passar Siris brorsa?

Siri & Sulo?  =)

Mormor blev 66 år gammal.

4 kommentarer:

Susanne sa...

Siri o Einar är väl bättre?? :)

E-line sa...

Ja, Einar är finare. Kanske nånting som andranamn, men inte första.

Anonym sa...

Hej, Kan du vänligen kontakta mig (e-mail: tanja.multanen@gmail.com)Saken uppfattas (?) din mormor..Hon var min farfars syster..

Satu sa...

Hej...jag är din mormors brors (valdemar) sons dotter...kände helvi väl...jag har mycket av släkthistorian om du är nyfiken...kontakta mig på s.a.t.u@live.se