torsdag 12 november 2009

Svinet



Den eviga frågan. Vaccinera sig eller inte? Bra att jag slipper välja åt Siri då hon ändå inte får vaccineras. Än iaf. Men än så länge ser jag inget bra med att vaccineras. Och själv tycker jag det finns på tok för lite erfarenhet o forskning kring ämnet. Nej, här ska nog inte vaccineras nånting. Är inte i någon riskgrupp heller.

Om vi vaccinerar oss hela tiden så försvinner väl vårt immunförsvar mer o mer. När det egentligen behöver tränas av förkylningar och influensor, så att vi blir starkare när det verkligen behövs :)

Läste att i Tyskland söker Universitetssjukhuset i Rostock barn mellan 3 och 18 år för vaccintest. Föräldrarna skulle få 250 Euro per barn. Men här i Sverige gör ju föräldrarna det gratis!
De flesta av dem jag känner som vaccinerat sig har fått mer lr mindre biverkningar. Hittade en lista:

Biverkningar av vaccinet

Vanliga:
- Ömhet, rodnad och smärta vid injektionsstället och i armen.
- Influensasymtom av typen feber, frossa, trötthet.
- Huvudvärk av lite kraftigare karaktär.
- Värk i kroppen och allmän sjukdomskänsla.

Mindre vanliga:
- Illamående.
- Kräkningar.
- Magont.
- Diarré.
- Yrsel.
- Utslag.
- Sämnlöshet.

Sällsynta:
Påverkan av nervsystemet genom att antikroppar som bildas också angriper kroppens egen nervvävnad. Det kan leda till tillfällig förlamning, som i de allra flesta fall går tillbaka med eller utan behandling.

Har ni vaccinerat er?? Ska ni? Varför/varför inte?

3 kommentarer:

Jempan sa...

hihihih, tänk jag som alltid trott att Nalle Puh var en vänlig själ, men icket visar det sig.

Emmah sa...

fredag den 13e och jag ska få svinsprutan...
varför inte utmana ödet lite extra? =P

E-line sa...

Nä, han är bra lurig den där puh.

Emma: "svinsprutan" låter härligt! Hoppas det inte är Jason själv som ger dig den ;P