fredag 27 november 2009

Småmynt

Igår på banken fick Siri sin första sparbössa. Fyllde den med våra parkeringspengar. Hade visst lite...
Det var inte bara pengar bland alla mynt. Hittade poletter, Cherry spelmarker, en nyckelring, en kundvagnspeng en massa femtioöringar (som jag inte vet om man kan handla för nuförtiden?) Men framförallt råkade jag få syn på denna enkrona mitt i panganedstoppandet i sparbössan:
Vad är det för något specialmynt?? Den ser ut som en vanlig enkrona på framsidan. den är från 2009, och det står "DEN UNDERBARA SAGAN OM ETT LAND PÅ ANDRA SIDAN HAFVET SVERIGE 1809 1KR 2009 FINLAND" Observera att det inte jag som stavat knasigt på "Hafvet" =)
Och så var det ett helt gång med tior, som var grönfläckiga. Ni kommer väl ihåg vad man säger om det? Att det är kiss på dem! Precis som på gamla kyrk och slottstak. Jennie; Det är inget ljug!

1 kommentar:

Linn sa...

Den där enkronan är ett jubileumsmynt, 200- årsjubileum för när Finland inte längre tillhörde Sverige. Har fått flera sådana jag med...
Och det är visst ljug med kisspengarna, lögnar- Eline!! :P