söndag 10 oktober 2010

101010!

Hela helgen har det sprungits på taket. Själv hänger jag nog inte med på hur mkt/lite det är kvar. Hör varje dag "nu är det snart klart, bara de o de kvar." Alla pannor är iaf nu på plats. Sista nockpannan sågades till o skruvades fast idag.  Det har påtats med diverse plåtar på sistone. Endel bökigare än andra. Medan vissa plåtar böjs till för att passa över vintern o sen i vår ska de bytas. Ja, mycket med taket fortfarande alltså. På bilden är det just en plåt som ska på plats. O ja, ni ser ju. Det går åt lite arbetskraft till detaljarbetet runt balkongen  ;P


Siri spanar på pappa på taket. Där är han oftast nuförtiden och hon har ställt in blicken högt nu. För ngr veckor såg hon honom inte där uppe, fast jag pekade och han ropade.

Peps dotter Lisa har även varit här o underhållit. Hon hade en kmpis som höll på med agility och såg direkt potential i den lilla lurviga hunden som sprang runt här o sparkade boll med nosen. Hon byggde en stor bana av diverse takgrejjer och höll Safira i ett järngrepp hela eftermiddagen. Jag såg Safiras menande blickar ibland, men hon fick ju godis imellanåt så det var inget synd om henne.

När det var fikapause fick S pusta ut lite. Men Lisa var snabb från bordet o tog med S ut igen. Efter jag hörde S skrika till därute kom dom in. L förklarade att hon råkat trampa S jätte jättelöst på tassen så hon fick komma in o vila tassen lite ifall hon hade ont. 30 sekunder senare stack dem ut o körde igen...


Det näst intill färdiga taket. Nuförtiden är även byggnadsställningen borta, men det har jag inget kort på.
 Mellis i sista kvällssolen.

L kom in o sa. "Du gillar ju att måla, jag har jobb till dig!" Gillar att måla?! Nää du! Men jag gillar att ha det nymålat :)   Jag diskar ju t.ex. inte för att jag gillar det. Men att Ha det diskat, gillas! Jag ville iaf. inte spara jobbet tills imorrn när Siri sov, så det var bara att klättra upp på stegen o skrapa bort gammal gul pust o vit färg. S&S lekte så glatt med bollarna på gräset. Här nedan ser ni skillnaden, men när jag trodde jag var klar var det visst en halv sida till på andra sidan balkongen...  :(

Påkommen utan mössa!

Nu på kvällen skulle jag ta mig ett långt o hett bad efter jag lagt S. Oftast badas jag med S nuförtiden och det är långt ifrån hett då.... jag bad L komma in med lite ljus o något smaskigt innan jag stoppade ner foten i badet. Det var hett!!! Jag satt blickstilla o såg mina ben bli rödare o rödare. Kunde inte luta mig bakåt, aj aj. Fick ropa till L o avboka ljusen, här kunde jag inte sitta länge!

Sagt o gjort. L tod över mitt bad senare o då började det bli lagom. Själv stack det i hela kroppen av värme och det var ju den jag ville åt, så är nöjd ändå :)

Inga kommentarer: