tisdag 5 januari 2010

Hett tips!

På pappas julbord iår fanns bl.a. bröd :) Speciellt ett bröd. Jag kände lukten lång väg! Det var en jullimpa med anis som hans nya vän Y hade bakat till honom. Jag kunde inte sluta äta det och fick snabbt fatt på receptet.

Idag tröttnade jag på att äta den gamla Pågen limpan som aldrig tar slut och bäst före datumet passerat för flera dagar sedan! Det spritte i fingrarna! Jag ville ha det goda brödet från julbordet.

Letade på receptet, som som tur är inte är hemligt och var redo att baka. Fingrarna slutade spritta och blev lata. De drog fram bakmaskinen som mest står o vilar i ett hörn i köket. Jag tvekade. Hur skulle det bli? Fanns det ett bra progrmm i den till just det här brödet?? Det fick bära lr brista.

Hällde i alla ingredienser och tryckte på ett snabbprogram som verkade ganska likt en vanlig ungsbakning. Den började knåda på en gång. Vipps så började det luka gott i huset. 1,40 timmar senare pep min underbara maskin, och det var klart! Resultatet? Det blev det godaste brödet som skådats! :)

Saftigt, smakrikt och rykande färskt!

Här får ni receptet!

Jullimpa
3 dl rågmjöl
4 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk anis
1 tsk bikarbonat
1 dl ljus sirap
3 dl filmjölk
1 1/2 dl mjölk
ev 1/2 - 1 tsk salt
Blanda ihop alltsammans. In i en smord form. Sätt in formen i kall ugn på botten utan galler. 175 grader i ca 50-60 minuter.

Eller ett snabbprogram i bakmaskinen ;)




Imorrn ska vi till Kumla och träffa den alldeles nya lilla Isabelle! Idag endast 1 dygn gammal. Hon vägde 3700g (30g mindre än Siri) och var 51 cm lång. Spännande!!
Här finns en bild på underverket: http://mova-mittliv.blogspot.com/

Inga kommentarer: