onsdag 1 juni 2011

Smultrongården, Dyltabruk

Allan, jag o Safira åkte hem till Carro o Gabriel idag. Det blev promenad till Smultrongården. Eftersom Safira skäller om hon är kopplad och man går ifrån henna så tog Carro sin Gabriel på armen och jag min Safira o gick in o kikade på alla vita Chabby chick grejjer, medan Allan fick ligga kvar i vagnen utanför o skratta åt sin dinglande smurf i vagnen. Safira hittade dock inget som passade i hennes korg så det blev inga inköp.

Påvägen hem gick vi förbi både får, hästar, grisar och en del katter. Vissa lurigare än andra. Sneaky sneaky!

Väl hemma hos C igen så blev det goda kakor o en väldigt intressant bok dök upp på bordet. C släktforskar o har en bok från 60-talet med MASSA hus i. Alla hus som då var taxerade för 10 000 kr eller mer. Vi kollade upp en hel skock med hus. Vårt är tyvärr inte med för att det stod på samma tomt som grannens då. (det är bara bild på grannens kåk) Och en hel massa andra grannar. det står tax värde antal rum, kök och hallar. Om det fanns vatten, avlopp, wc, värme, el och sådant samt vad de som bodde där hette och jobbade med. Den boken skulle jag kunna bläddra i i veckor! Kanske lägger upp nån bild sen eftersom jag kopierade några sidor ur den  :))

Imorgon är det ledigt och vi har försätt oss med lite mer jobb. Ska stänga av vattnet o koppla till lite viktigheter här i vårt snart 100 år gamla hus.

Och ni som inte känner till vår lilla Smultrongård; http://smultrongarden.blogspot.com/

Inga kommentarer: