torsdag 25 augusti 2011

Tvätt...

När vi bodde i lägenheten fick vi boka tid för att tvätta. Det vill jag aldrig behöva göra igen! Konka tre trappor ner med all tvätt. Passa tiden i 3 timmar (?) flytta över till nästa sektion, vika, konka... O så fick man kika runt omkring sig hela tiden när man gick i den där läskiga o mörka källaren som folk ristat in läskiga meddelanden i väggarna. Förmodligen hade de oxå dött där. Precis under "HJÄLP" ristandet. Eller dagräknandet... IIII IIII IIII

Det som var bra var ju att det fanns allt i de där tvättstugorna. Vanlig tvättmaskin, grov, centrifug, torktummlare, torkskåp och mangel. DÅ manglade jag nog 0 gånger. Men hade jag tillgång till en nu så vore det ju härligt att mangla lakanen. Tyvärr skulle det inte funka i praktiken eftersom vi kör med sånna där lakan med resor i hörnen. Ni som har sådana vet hur enkla de är att vika. Vi har slutat försöka få de släta....

FÖRR tvättade man mörka och ljusa maskiner. Någon enstaka gång blev det en röd maskin, men då var den aldrig full.... När vi fick Siri blev dessa röd/rosa/oranga maskiner mycket vanliga hemma. Vanligare än vita tror jag? Nu när Allan har kommit in i gänget har det bildats ännu en ny färg på tvättandet. Turkos/blå. Den är lika vanlig som den rosa nu.

Det jag tänkte komma till är att vi numera lever med endast tvättmaskin och torkställning som står o häckar (ofta uppfälld och fullsmockad med kläder) i olika rum. Vår toktummlare slängde vi ner i källaren till fördel för skötbordet. Skötbordet fungerar klockrent! Där finns allt på ett o samma ställe! Blöjor, kläder, krämer m.m.m.m... Åter till ämnet. Jag (läs vi) är trötta på att hänga all denna tvätt. När jag äntligen hängt klart alla små små små kläder ikväll så räknade jag dem. 50 st. blå/turkosa plagg. Och då var det inga små små strumpor med! När Siri föddes funderade vi på en kombinerad tvätt o tork maskin. Nu är jag mer inne på det än någonsin! För skötbordet vill jag ha kvar en stund....

3 kommentarer:

Martin sa...

Jag vill också ha en kombinerad! men "allt kombinerat är skit!" säger Martin. vi får se, har ju börjat med Linas mat igen mot hans vilja, kan nog köpa en kombinerad också.

Martin sa...

Hahahaha, tokkul! Det är Jennie men Martins inlogg.

E-line sa...

Jennie: VJag har oxå skickat efter en Linas matkasse nu. Trots att både jag o Larsa sällan tycker några recept låter lockande/goda. Upp till bevis!

Kombinerade tvätt o torkar var skit förr. Förr tog en bra tvättmaskin 5 kg tvätt o en kombinerad typ 3.... Nu tar alla ca 8 kg och kombinerad torkar 5. Så det ska väl gå att tvätta 5 kg, liite oftare? Och det blir rent o luktar gott ;)