måndag 10 maj 2010

Det var en väldig trevlig förmiddag på förskolan idag :) Många barn (och föräldrar) och därmed mycket lek. Siri vaknade en timme tidigare än vanligt imorse så hon blev lite grinig vid lunchen, men det gick lätt att vända på hennes humör med lite frukt!

Ikväll är jag själv igen, men vad gör det när det är kortvecka för L :) Och till helgen far vi iväg på en liten sväng. Men innan har vi bokat barnvakt och får därmed en hel dag att grejja med papp, isolering, plast o annat förekommande material för att fixa till vinden...

Nu när det är vår så brukar det stå lite egna odlingar lite här o var här hemma. Förra året lovade jag mig själv att inte hålla på med frön. Jag tycker det är kul när det gror och växer, men sen tar jag ofta inte hand om avkommorna.... eller så kan det hända att jag gör det, men de agerar som om jag inte gjort det. (De dör) Med massvis med frön i förråden så har jag inte sått ett ända iår! :)

Men har fått så fina bönor på posten från mor som jag vill ha på ett speciellt ställe i trädgården. Så nu har det stått en bricka med gamla jordfyllda toarullar på köksbänken några veckor. De växer så himla fort och idag var de bara tvungna att planteras i något större. Fick tummen ur o gjorde det när Siri sov. Det blåste storm ute då och all jord (och allt annat) flög all världens väg! Men nu sitter de i mina nya svarta krukor med egengjorda pilstöd. Detta är en klätterväxt och jag hoppas de inte blev skadade i blåsten, de såg lite risiga ut efter omplanteringen... Lägger in en bild när de växt till sig lite mer!

Odlar ni något hemma?
Nu ska jag se vad kylen har att erbjuda!

3 kommentarer:

Li sa...

Ja det händer faktiskt att jag odlar lite mögel i någon gammal kaffekopp som blivit glömd i skymundan. Senast imorse hittade jag en plantering faktiskt.

Annars har jag länge tänkt sätta lite örtkryddor i en blomlåda för det är både fint och luktar gott. Typ Dill, Rosmarin, Persilja, Timjan och Basilika kanske. Så blir det mer ekonomiskt också när man inte bara köper nytt hela tiden för det går åt en del.

Malin sa...

Med risk för att låta som vår gamle klasskompis Thomas,så har jag några chiliplantor som är ett par dec höga nu. Hoppas på mycket frukt. ;)

E-line sa...

Haha jasså du Thomas/Peter =) Ja
men chilli ska ju växa så fort o vara ganska lättodlat väl? Sen kommer du väl förståss baka med dem. Typ Scones med chilli o cheddar!

Annars kan man ju odla mögel :) Det är ju en svamp så man kanske skulle försöka sig på att odla kantarell.

När jag bodde i axberg hade vi champinjoner på tomten, som vi åt! (och inte dog av..) Har de kvar dem, Malin? Nerå parkeringen, typ mellan granen o garaget i gräset.