onsdag 14 november 2007

Brandproblem

Inatt, Larsa låg där uppe o sov, och jag satt nere vid datorn. Plötsligt pep brandvarnaren i hallen där upp till. En halv sekunds pip. Som dom gör när batteriet börjar ta slut.... Typ en helv timme senare pep den igen. Det här gången två korta pip. Eftersom sovrummet ligger intill hallen så gick jag upp för att plocka ner den, och dra loss batteriet. Så den inte skulle väcka prinsessan, Larsa. Den satt stenhårt mot taken. Så hårt att jag funderade på om dom inte väntat tills målarfärgen i taken fått hunnit torka, innan dom skruvade upp den där saken där den skulle sitta. I aaaaalla år framåt! Nej, jag fick inte bort den. Gick in till Larsa o fråga om inte han kunde lossa den. Annars skulle han ju vakna, brutalt, till det inte så snälla brandvarnarljudet. Han svarade mej med: "Jag kan fixa det till helgen".
Till helgen?! Jaajaa.... Jag skrattade åt han.
Han sa sluta.
Jag gick ner igen.
Den lät aldrig igen.
Alltså borde jag rubbat den på nått sätt så den inte var arg längre. Så var tydligen inte fallet.

Nu, ca 14 timmar senare började den pipa raakt ut! Som den siren den ska agera. När det brinner! Jag blev lite orolig där, i 4 sekunder innan jag sniffat mej hela vägen upp för trappen och varken såg/kände nån rökdoft. Upp på stolen som redan stod under den! Med huvudet tätt intill den gastande saken försökte jag bända bort den. Inget funkade. Jag provade t.o.m. hålla för öronen. De funkade itne heller. Jag behövde helt enkelt händerna till att vrida/dra/slita i mackapären. Tillslut lyckades jag riva bort delar av den o fick bort batteriet. Det blev tyst. Safira stod nedanför mej, på golvet, o stirrade med sina största ögon... Nu har vi ingen brandvarnare, vilket är lite synd. Måste införskaffa nya.

4 kommentarer:

Li sa...

Du måste verkligen skaffa ny brandvarnare alltså. livsfarligt att vara utan såhär i tända-ljus-tider. Hur är det med svenskan förresten? taken? Har ni fler tak över brandvarnaren? =)

E-line sa...

Ja, de e klart. Innertak o yttertak. Mellantak har vi oxå :P Jag har vart taxichaufföööör, det sätter sina spår i mitt språk, säger den där Larsa.

Li sa...

Haha, jo ibland märker man att du hängt lite mycket med Elias faktiskt=)

Anonym sa...

Brandvarnare brukar varna genom att ge pip en stund och sen hålla tjäften ett tag för att sen fortsätta pipa när man minst anar det... av någon anledning tycker jag alltid att den varnar på kvällen eller när man sover.... Kanske för att man inte hör de andra varningarna när man inte är hemma ;)