söndag 16 december 2007

Nattbuss 314

Glömde berätta om fyllot på bussen i fredags... Jag hade missat 314 hemifrån, så Larsa skjutsade mej till 11:an i Hovsta. Jag satte mej långt bak i den långa dragspelsbussen. Ett fyllo klev på. Han dalade långsamt bakåt i bussen, med stop vid varje människa, för antingen en trudelutt sång eller några väl valda ord. Ett äldre par bad honom gå, o lämna dom i fred. Då blev han naturligtvis jobbigare. Efter några få minuter flyttade paret sej några platser bakåt. Fyllot fortsatte sin resa bakåt i bussen. Kom en en gång fram till de äldre paret... och sen till mej. Satte sej framför mid o bärjade skråla... " Jag är fuuuuull o ja haaaar mina reeeenar!" Sen kom det obligatoriska snacket om hans liv o hur dåligt det var. Han prata om hur full han va o att de va synd om hans dotter. Ja tänkte: Stackars flicka som snart kommer träffa sin far kanon packad. Så var inte fallet. Dottern Bella satt på Hinseberg kom det fram ganska så snart. Sen började det låta konstigt om karln. Gurglande. Ja, han lutade sej lite fram o kräktes i sin knä. Groows! När han sen sträckte sin hand o ville ta i hans o hälsa "Tomas, jag heter Thomas...." Mmm, men nu får du faktiskt lägga av. Han lugnade sej lite. Tog en stor svälj av en flaska han gömde i en plastpåse. Började raggla mot en utgång. Där stod ngr ny påkomna unga pojkar. Han frågade om de hade barn eller om de skulle göra, innan han ramlade ut baklänges genom dörrarna. Klarade dock att stå kvar på benen. Så, då slapp man honom, elleeeer??

På natten när jag skulle hem o höll på att missa 314 igen. Kom ombord o fick mej en plats långt bak brevid en kille i min ålder. Bussen var full o de som kom på efter mig fick stå. Däribland fyllot från tidigare på kvällen :-\

Inga kommentarer: