måndag 17 september 2012

Skogens läckerheter

Jag (vi) älskar att vara ute i skogen och fånga in dess läckerheter. Det kan vara mossa till jul, kottar till arrangemang lr pyssel, blommor, fina grenar. Men just nu är det ju blåbär, lingon o svamp! Det går att plocka sånna mängder nu o det är svårt att låta bli när man är därute o ser all "gratismat" ;)

Men när man kommer hem blir det oftast stående. Ingen orkar rensa eller ta reda på det.... Fast man vill göra nått med det så man kan spara och eller ge bort.

Svampen har jag börjat torka i ugnen. Väldigt enkelt!! Lingonen som nu stått en vecka i hink ute utan att någon har vilat rensa har jag börjat koka saft på. Då behöver man ju inte rensa!! :D Silar den innan den är klar o då försvinner de få blad o barr ändå. Perfekt!

Hittade dock inget recept som var tokenkelt. För något som tar tid eller är avancerat orkar jag inte med ;) Så jag har hittat på ett eget. Återstår att se hur det blir.

Det vabbas här hemma igen. Siri har feber o höstblåsor i munnen. Hon har inte använt sina egna ben sen i lördags. Vill bäras om hon ska förflytta sig till toa/säng/soffa. Imorse verkade hon liiite piggare, men tempen visade fortfarande 39. Hon har påpekat flera gånger under lördagen o söndagen att vi måste ringa till hennes fröknar o säga att hon inte kommer för hon har fått febern.

Båda barnen sover nu sen timmar tillbaka så därför passade jag på att få undan lite bär :) (så vi får gå ut o plocka mer nån gång !! ;)  )











Alla bilder i inlägget är lånade. (Inlägget hann inte publiceras förren det var dags att sila o hälla upp saften. Det är nu gjort, men hade inte lika fina flaskor som man kanske skulle viljar ha ;) God var det iaf!

Inga kommentarer: