tisdag 16 september 2008

Datastrul!

För lite drygt ett år sedan gick vi o köpte en ny o fin (o dyr) laptop.
Det visade sig snabbt vara en besvikelse.
Redan första dagen märkte vi att något var fel. Sen har det hållt på. Mycket strul. Men så länge det går att använda den något sånär så drar man sig för att lämna in den. Efter ca 6 månader kraschade den. Lämnade in den o fick klara sig utan dator några veckor. (Detta är inte lätt!) De bytte moderkortet, BIOs, en hårddisk, en kortläsare och la om Windows. Väl tillbaka i våra ägor så... var den inte helt bra, fortf. Men den har fungerat. Ibland funkar det trådlösa internet. Ibland måste man sitta med modemkablarna i (har fått nytt modem av Tele2, men det hjälpte inte) Ibland startar den upp utan skärm, ibland inte... Många små och stora fel fortfarande alltså. Men har man startat om den tillräckligt många gånger så brukar det fungera små småning om.

Strax innan semestern fick vi ett meddelande från HP att vår dator ingår i en serie som det är fabrikationsfel på. Gatantitiden var förlängd. Ville ju inte sitta datalös på semestern, o helst itne nu heller när jag måste ha den till skoluppgifter och annat. Men nu ska den iaf in, vare sig vi vill eller inte. Imorgon ska det komma en budfirma mellan kl 13-15 för att hämta den. Tanken är ju bra att de kommer o hämtar den... Men alla kan ju inte se till att vara hemma en viss tid. Bara för att lämna över en trasig pryl.

Hur-som-helst så kommer det nog vara rätt dött här på bloggen ett tag framöver. Det skulle ta ca 1-2 veckor att laga den. Jag hoppas såklart på en brand new! Som inte är trasig från början!

Köpte en extern hårdisk efter 1.a inlämningen av datorn. Idag la jag över ALLT av värde på den, så de kan göra precis som de vill med den på servicen. Strax efter att all säkerhetskopiering var klar snubblade jag över sladdarna till den och den for i backen. Nu får jag inte igång den.

Tekniken är inte på min sida.

Inga kommentarer: